Travelcon 2020

Travelcon 2020

Travelcon je jedna z největších odborných konferencí zaměřených na cestovní ruch v České republice, které se někteří z nás zúčastnili již v loňském roce v Českých Budějovicích. Jelikož jsme z konference tehdy byli nadšení, plánovali jsme ji navštívit i letos.

Když byl vyhlášen mimořádný stav, postupně se začaly objevovat zprávy o tom, jak se jednotlivé konference a veletrhy ruší. I my sami v našem spolku jsme museli přesunout nebo zrušit několik přednášek a exkurzí původně plánovaných na tento semestr. O to víc nás potěšilo, když se začala šířit zpráva o tom, že se Travelcon 2020 přeci jen uskuteční, a navíc ještě přizpůsobí svůj program současné situaci. Pořadatelé se rozhodli, že Travelcon proběhne online a zdarma, čímž se pro všechny stal nejdostupnější v celé historii.

23. dubna 2020 v 9 hodin ráno jsme se připojili k zahájení konference. V 10 hodin už pak začal samotný program. Přednášející se nenacházeli jen přímo v Českých Budějovicích, ale byli připojování i ze studia v Praze, vedli své přednášky online ze svých domovů, nebo své příspěvky pro konferenci natočili v předstihu. Konference probíhala paralelně ve 2 přednáškových místnostech. Zapojit se mohli i diváci, kteří měli možnost pokládat dotazy prostřednictvím webové stránky sli.do.

V první přednášce proběhlo představení koncepce cestovního ruchu v jižních Čechách pro příští roky. A co tedy bude hlavním cílem? Udržitelnost! Tuto přednášku vedli Jaromír Polášek, ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu (JCCR), a Sandra Feltham, ředitelka agentury Flagship.

Velice se povedla přednáška Instagram vs. Realita, která byla spíše jakýmsi rozhovorem mezi Jiřím Dužárem a Vojenem Smíškem, kterého můžete znát již z námi pořádané přednášky. Na konkrétních příkladech oba ukazovali, jak diametrální rozdíl může být mezi fotkou na Instagramu a skutečným vzhledem místa.

Také přednáška Příklady dobré praxe a inspirace z České republiky vzbudila pozitivní ohlasy. Během ní vystoupil Martin Slavík, produktový manažer turistické oblasti Písecko–Blatensko, a představil projekt Písecko Noir. Noir turistika je podobná temné turistice (dark tourism). V případě noir turistiky nejsou hlavními turistickými cíli místa s pohnutou historií, nýbrž místa stavebně či historicky unikátní, často zapadlá, tajemná či nesoucí podivný název. Cílem celého projektu bylo zvýšit turistickou návštěvnost na těchto méně exponovaných místech oblasti. Pro tento účel tak vznikla turistická brožura s popisem jednotlivých míst. Během této přednášky vystoupila také ředitelka turistické oblasti Toulava Štěpánka Barešová. Ta informovala o nově certifikované turistické trase Stezka podél Lužnice Toulavou. Stezka získala v loňském roce certifikát Leading Quality Trails – Best of Europe. Podmínkou pro získání takového certifikátu je, že cesta vede převážně po měkkém přírodním povrchu, v okolí trasy se nachází dostatek stravovacích a ubytovacích zařízení a trasa je napojena na síť veřejné dopravy. Certifikace pěších tras je nástrojem, jakým lze zvýšit návštěvnost nejen na dané trasy, ale i v celém regionu. Jsou přitom zachovávány principy udržitelného rozvoje.

Během pátečního dopoledního programu opět vystoupil Jiří Dužár se svými kolegy a představili projekt Creator House, který po vzoru kanadských předloh vznikl i na jihu Čech. Creator House je platforma, která propojuje jednotlivé tvůrce obsahu (influencery) a subjekty se zájmem o zviditelnění. Výměnou za bezplatné ubytování v daném místě a další výhody influenceři vytváří obsah pro propagační kampaně, čímž zvyšují povědomí o jednotlivých destinacích a nabízených službách. Velkou výhodou tohoto projektu je, že influenceři mají naprosto volnou ruku ve výběru aktivit a nemají pevně stanovený program. Propagační kampaň je proto o mnoho autentičtější.

Jednou z dalších osobností na Travelconu byl i Josef Maršálek známý jako porotce v cukrářské show Peče celá země. Rozhovor s ním vedl Vojen Smíšek a probrali jak trendy v současné cukrařině, tak postupy v té tradiční. Mimo jiné se mluvilo i o vzdělávání cukrářů v České republice.

Velmi zajímavá byla také přednáška s názvem Vztah médií a cestovního ruchu, kterou vedl Jakub Železný působící v České televizi. Názorně pomocí již odvysílaných reportáží demonstroval, jak často se ČT věnuje tématu cestovní ruch. Zejména kvůli událostem současného dění se cestovní ruch stal jedním z klíčových témat, a proto se v hlavní zpravodajské relaci objevuje velmi často.

Nemalý obdiv od nás získala i přednáška od Pavlíny Zychové, zakladatelky společnosti MyStay, která se snažila brát koronavirovou situaci z pozitivního hlediska. Zmínila tedy například fakt, že Češi plánují ze 75 % strávit letošní dovolenou v České republice, čehož by měli místní hoteliéři využít. Jaké ale na ně budou aktuální požadavky? Například omezení zbytečného kontaktu, rozsáhlejší nabídka služeb na pokoj či zaměření na outdoorové služby.

Organizátoři i účinkující se poprali s nynějšími podmínkami velmi dobře. Během některých přednášek se občas vyskytly problémy s technikou, vše ale bylo v co nejkratším čase vyřešeno, a tak náš celkový dojem je opět pozitivní. Velkou výhodou online přenosu je, že registrovaní účastníci mohou zpětně shlédnout přednášky, které nemohli vidět kvůli pararelnímu vysílání z obou sálů zároveň. Akci hodnotíme jako velmi zdařilou. Doufáme, že příští rok se již uvidíme osobně na výstavišti v Českých Budějovicích.

Autoři: Kačka, Jája a Terka