Travelcon 2019

Travelcon 2019

Jak jste si asi už na našich stránkách mohli všimnout, během roku se koná opravdu velké množství různých veletrhů, konferencí nebo přednášek o cestování nebo cestovním ruchu jako takovém.

Na konferenci cestovního ruchu Travelcon jsme narazili úplnou náhodou. Hlavně díky tomu, že téměř čtvrtina našeho týmu pochází z jižních Čech a konference se konala v Českých Budějovicích ve dnech 25. a 26. dubna.

Wow efekt jako z učebnice

Vyrazily jsme tedy do jihočeské metropole. Konference probíhala v areálu budějovického výstaviště. Dostat se do pavilonu Z byla pro některé z nás celkem výzva, ale nakonec jsme se tam všechny sešly včas na zahájení konference.

Celá konference se nesla v duchu udržitelnosti. I proto jsme na začátku neobdržely visačky, jak je běžné, ale pouze razítka na ruku, kterými jsme se dále prokazovaly. Po vstupu do přednáškového sálu jsme zůstaly stát s prostým wow na rtech. Obsahoval všechny high-tech vymoženosti poslední doby a zvěstoval dokonalý zážitek ze všech vystoupení. To se potvrdilo už při hudební show během zahájení konference.

V následujících několika řádcích shrneme, co každou z nás nejvíce zaujalo.

Jak správně cílit reklamu?

Na tuto otázku odpovídal Vojtěch Prokeš, když představoval průzkum vedený firmou Behavio Labs. Jako vizitku této firmy můžeme použít jejich úspěšné reklamní kampaně, jako např. Shock yourself! pro Big Shock nebo Jsme dvojky pro CZC.CZ

Na úvod zmínil, že 95 % všech rozhodnutí se odehrává v podvědomí a pouze 5 % tvoří racionální přemýšlení o rozhodnutí. Firma Behavio Labs ve svých průzkumech měří, které asociace posilují značku a které naopak povědomí o značce vůbec neovlivňují. Zároveň je důležité si zvolit cílovou skupinu, tedy segment lidí, které chceme svou kampaní ovlivnit. Když spojíme tyto všechny aspekty, tak získáme dokonalou marketingovou kampaň, která funguje efektivně a není pouhým plýtváním peněz.

Trendy 2020

Kam se bude v blízké budoucnosti jezdit? Co budou muset provozovatelé ubytovacího zařízení vylepšit, aby nalákali turisty? Na co si účastníci cestovního ruchu potrpí? To vše nám zodpověděl Jan Jelínek – creative director společnosti B&T. Primárním cílem bylo seznámit zúčastněné s devíti hlavními trendy pro rok 2020 a následující roky.  Musím se přiznat, že ne vždy jsem po nadpisu věděla, co přesně si pod tímto pojmem představit. Pan Jelínek ale vždy vše srozumitelně a energicky vysvětlil. V čem například spočívá astrotourism? Ve výletech do vesmíru? Nikoliv. Slyšeli jste někdy o světelném znečištění? Tento jev je dán umělým osvětlením. Svícení během noci nezapříčiňuje jen horší podmínky pro živočichy a rostliny, ale na některých místech způsobuje logicky přesvícená obloha i neschopnost spatření hvězd. Astrotourism má za cíl cestovat na místa, kde je noční obloha jasná, a tudíž je zde možné si lehnout na deku a pozorovat hvězdy. Trendů se ale ovšem očekává několik. Například YOLO (You only live once) bylo vždy heslo teenagerů, kteří si chtěli užívat života. Dnes je doba ale taková, kdy se tohoto motta drží spíše senioři vyhledávající zážitky. Naopak pro mladé se čím dál tím více důležitý stává šetrný turismus. Dozvěděli jsme se ale také mnoho o gamifikaci, woke tourism, slow travel atd.

Přednáška mě neuvěřitelně zaujala, a to jak díky tématu, tak i díky skvělému projevu přednášejícího, který dokázal upoutat. Rok 2020 se blíží, tak uvidíme, zda se předpovědi vyplní.

Šetrná turistika – Offroadsafari

Pokud uslyšíte slovo safari, vybaví se vám nejspíše ihned Afrika, a při slově offroad si představíte terénní auto. V případě české společnosti název vůbec neodpovídá. Hlavní destinací pro Offroadsafari je Mostecko. A své klienty zde rozhodně nepřepravuje offroadem.

Možná trochu bláznivý projekt začal nápadem dvou kamarádů, kterým se podařilo kolem sebe vybudovat tým a na severozápad Čech už s Offroadsafari vyrazilo několik tisíc turistů z více než 50 zemí světa. A jak se podařilo proměnit průmyslovou oblast v atraktivní destinaci, o tom vyprávěla Jana Dolejšová, která pro Offroadsafari dělá hlavně marketing.

Přednáška byla skvělá a osobně jsem z ní nadšená. Nikdy by mě nenapadlo založit takové podnikání a světe div se, ono to funguje!

Udržitelný turismus

Jak již bylo zmíněno výše, celá konference se se nesla v duchu udržitelnosti. Udržitelným cestovním ruchem se zabývala nejedna přednáška. Mne však nejvíce zaujal Skype rozhovor Xaviera Fonta, professora Sustainability Marketing z University of Surrey, a Sandry Feltham, ředitelky agentury Flagship.

Xavier v úvodu vysvětlil, proč je teď udržitelnost trendy. Dospívají totiž jednici, kteří jsou v oblasti udržitelnosti a recyklace uvědomělejší. Více se zajímají a v případě, že se jim něco nelíbí, jsou schopni společně podnik bojkotovat. Dále rozebrali pojem udržitelnost a základní principy, které se k tomuto pojmu vážou. Xavier pak na názorných příkladech ukázal, že být eko-friendly není těžké a prostá věta “Please, reuse me, as you would do it at home.” motivuje mnohem více hostů k omezení každodenní výměny ručníků.

Jedním z pilířů udržitelnosti je společnost, proto navrhl malým podnikům, aby se spojili. Velmi se mi líbil nápad dát každému z hostů v hotelu “knížku” s tipy, kde najdou lokální podniky. Kdyby pak s touto “knížkou” přišli např. do pekárny, dostali by ochutnávku koláče, který by si pak mohli (dle jeho slov by to dost pravděpodobně udělali) koupit. Takto by mohli projít celým městem a jednoduchým způsobem podpořit místní ekonomiku.

Stojí Travelcon za návštěvu?

Na celém Travelconu jsme mohly slyšet 20 přednášek od 45 přednášejících. Protože není v našich silách se vám tady rozepsat o všech, vypůjčíme si heslo kampaně CzechTourismu. No spoilers, see it live! Jeďte na Travelcon a přesvědčte se sami, že opravdu stojí za účast. My toho rozhodně nelitujeme a už nyní komunikujeme s řečníky z Travelconu, aby nás v příštích semestrech navštívili na půdě VŠE. Příští rok pravděpodobně vyrazíme zase.

Autoři: Kačka, Terka, Kristý a Jája