Rok prodejcem zájezdů

Rok prodejcem zájezdů

Poslední dobou často slýcháme, že existence cestovních kanceláří a agentur je v ohrožení. Rozvoj internetu nám dal k dispozici téměř jakékoliv dříve jen těžko dostupné informace a dovolenou si již může plánovat každý sám z pohodlí domova bez nutnosti obracet se na prostředníky, kterými cestovní kanceláře a agentury bezpochyby jsou. I přesto jsem se rozhodla směřovat svou kariéru právě do tohoto odvětví a pokud vydržíte číst ještě o trochu déle, pochopíte proč…

Důvodem pro volbu oboru cestovní ruch pro mne byla, asi tak jako u mnoha studentů cestovního ruchu, láska k cestování. Volba práce v cestovní agentuře se nabízela vzhledem k tématu bakalářky, ve které jsem se věnovala motivaci zákazníků cestovních kanceláří a cestovních agentur k nákupu zájezdů. Myslela jsem, že by to mohla být zábava a měla jsem pravdu. Je to pořádná jízda!

Některé větší cestovní agentury mívají poměrně rozsáhlý záběr. Prodáváte zájezdy pobytové, zájezdy poznávací i „zájezdy“, co vlastně nejsou zájezdy. Stanete se odborníky na Českou republiku, přímořské destinace, zimní horská střediska, hlavní města mnoha zemí, exotické ostrovy, plavby po Dunaji nebo po Atlantiku, výstupy na Kilimandžáro i na cesty kolem světa.

I přes rostoucí trend podnikání spíše kratších cest v průběhu celého roku v této branži panuje v mezisezóně období relativního klidu. To bývá z mé zkušenosti víceméně v intervalech únor-květen a říjen-většina prosince. Před Vánoci vám dojdou dárkové poukazy, v lednu se zoufalí zákazníci snaží na poslední chvíli ulovit výhodné first-minute nabídky, v sezóně červen-září panuje šílenství. Nepřeháním.

Přijdou za vámi potenciální zákazníci, kteří nutně shánějí konkrétní super last-minute dovolenou pro patnáct lidí – s odletem zítra. Volají vám ztracení cestující z letiště s dotazem, co dělat, když jim za půl hodiny letí letadlo. Napíšou vám z destinace, že se jim líbí hotel. Když máte smůlu, hotel se jim nelíbí …a máte práci. Ptají se na počasí. Ptají se na řízky na palubě letadla. Ptají se na počty imigrantů v destinaci. Dorazí desítky e-mailů s žádostí o vyjádření k tématu žralok.

Najdou se i takové perličky, kdy za žádnou cenu nesmíte vyzradit identitu nového účastníka zájezdu bývalému partnerovi – původnímu účastníkovi daného zájezdu. A jsou dokonce i zákazníci, kteří odletí, užijí si dovolenou a místo nástupu do letadla domů se rozhodnou odkráčet do neznáma – informovat vás o tom může třeba policie zvolené zahraniční destinace.

Každý den vás může něco překvapit a člověk se zde tedy rozhodně nenudí 😊. Práce v cestovní agentuře vyžaduje kromě lásky k cestování i značnou odolnost vůči stresu, trpělivost a, jak informují mnohé inzeráty s nabídkou podobné práce, pro-klientský přístup. Protože o tom tato práce je, o klientech – o lidech. Je radost vidět spokojené klienty, kteří se k vám vracejí, nebo si přečíst nadšené recenze. Stovky, tisíce (a snad i mnohem více) spokojených zákazníků mne přesvědčily, že tato práce může být prací snů, která má smysl. Éra cestovních kanceláří a agentur zdaleka nekončí.

autor: Kiki R.